2020. május 13., szerda

A Portinari oltár - Hugo van der Goes Jézus születése-ábrázolása

Közzétéve: 2017. december 26-án


A “belga” művészet történetének első nagy korszakát a Flamand Primitívekként számon tartott 15. századi festőóriások jelentették. A majd csak 1830-ban létrejött mai Belgium flamand városai (Brugge, Gent, Antwerpen...), az akkori Dél-Németalföld, az itáliai városok mellett a kereskedelem és a kézművesség (textilipar, luxus termékek) európai központjának számítottak, ahol lehetőség nyílt a művészetek felvirágzására is. 

A Flamand Primitív mesterek, többek között Jan van Eyck (1390-1441) és bátyja Hubert, Dirk Bouts (1415-1475), Roger de la Pasture (1399-1464), Hugo van der Goes (1440-1482) vagy Hans Memling (1435-1494) az olajfestés technikáját tökéletesítve a látható világot jelenítették meg gondos részletességgel, csodálatos színeket használva, mely realizmus a vallásos képeiken is megjelent.

Megrendelőik nem csupán uralkodóházak vagy vallási vezetők köréből kerültek ki, de megtalálhatók köztük városok, illetve azok tehetősebb polgárai is.

E flamand művészet hatása aztán fellelhető szerte Európában. Hugo van der Goesnak ez a három panelből álló oltárképe például jól mutatja, hogyan valósulhatott meg ez a gyakorlatban Dél-Németalföld és Észak-Itália vonatkozásában. 

Hugo van der Goes megbízója Tomasso Portinari olasz üzletember volt, aki évtizedekig a firenzei Medici Bankház brugge-i képviseletét vezette. A festménnyel van der Goes 1479-ben készült el, melyet Portinari 1483-ben szállíttatott haza Firenzébe, a család Santa Maria Nuova templomban található kápolnájába (hajóval Szicílián keresztül Pisába, onnan uszállyal az Arno folyón Firenze kikötőjébe). A festmény ezután több itáliai művész, így Domenico Ghirlandaio számára szolgált inspirációul. 

A Portinari oltár a művészettörténet egyik legismertebb és legragyogóbb Jézus születése-ábrázolása. Központi paneljén az újszülött Jézus látható a földön fekve, vele szemben Szűz Mária, körülöttük angyalok. A Gyermek mögött térdelő három pásztor nyers életszerűséggel van ábrázolva. A háttérbe a művész a témához kapcsolódó jeleneteket illesztett. A két oldalsó panelen láthatóak a megbízó Portinari család tagjai imádkozó testtartásban (balról az apa, Tomasso két fiával, jobbról felesége és a leányuk). 

A képen mindennek, így a vázában elhelyezett gyógynövényeknek vagy a levetett lábbelinek is szimbolikus jelentése van. Részletes bemutatás ezen (magyar) és ezen (angol) a linken.

A festmény napjainkban Firenzében, az Uffici Képtárban tekinthető meg.

Európa térképe a 14-15. században:
Link

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése