2023. február 7., kedd

Krak de Chevaliers vára és a történelemkönyv lapjai

Fotók: Gianfranco Gazzetti; Nev1 - Digital Maps of the Ancien World

Ha megnézitek ezeket a képeket, az itt látható többszáz éves vár valahol Európában is állhatna. Ráadásul, a méretéből ítélve egy középkori "nagyhatalom", a francia királyság, egy német fejedelemség, vagy mondjuk valamelyik spanyol királyság mai területén lenne.
Pedig a képek a Közel-Keleten, Szíriában készültek. A várat Krak de Chevaliers-nek hívják, francia keresztes lovagok építették a 12. században.
Valamikor a kétezres évek legelején, életem első munkahelyén (egykori minisztériumi háttérintézmény, akik még emlékeznek rá: ITDH) lehetőségem nyílt eljutni Szíriába, hivatalos kiküldetés keretében.
A damaszkuszi nemzetközi kiállításon képviseltem magyar vállalkozásokat, emellett szabadidőmben felfedezhettem a környéket.
Jártam a helyi kézműves bazárban, ahol szőnyegeket, ezüst ékszereket, hajlított pengéjű díszes késeket árultak, elmentem a Damaszkuszi Nemzeti Múzeumba, és meglátogattam néhány helyi családot is.
Az egyik olyan család, ahol a feleség magyar volt, a férj pedig szír (a férj Magyarországon járt egyetemre, egymás között azóta is magyarul beszéltek), vitt el bennünket a kolléganőmmel a Krak de Chevaliers várat megnézni (autóval a fővárostól kb. másfél óra).
Emlékszem, miután bejártuk a hatalmas építményt, raktam össze magamban, körülpásztázva a tájat, hogy akkor ennek a várnak az építői azoknak a Nyugat-Európából kiinduló középkori keresztes hadjáratoknak voltak a résztvevői, amelyekről általános- és középiskolában történelem órákon annyit tanultunk.
Időnként azóta is fel-felidéződik bennem ez a pillanat - ahogy az ember ott áll, a vár fokán, fújja a haját a szél, pórusait átjárja a tág tér, a fiatalság, a szabadság… és arra gondol, milyen semmihez sem hasonlítható páratlan élmény, amikor a szemünk előtt megelevenednek a történelemkönyv lapjai.

Belgiummal kapcsolatos kutatásaim során találkoztam Godfrey de Bouillon herceg nevével, aki a mai Belgium területéről származik és az első keresztes hadjárat vezetője volt a Szentföldre a 11. században. Lovas szobra Brüsszelben a Royal téren áll.

Fotók: Gianfranco Gazzetti (Nev1) fotói a Digital Maps of the Ancient World Facebook oldalán ITT és ITT - A képeket 2023.02.06-án tették fel az oldalra, de feltételezem, hogy régebben készültek, mert más hírekből tudható, hogy a vár az elmúlt évek során sajnos háborús károkat szenvedett.

Krak de Chevaliers vára a térképen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése