2025. szeptember 19., péntek

Újonnan nyílt Spilliaert-terem & benne a „BePaper 1918-1950” kiállítás


Hagyományosan mellőzött művészeti ág, a PAPÍR kerül főszerepbe azon a kiállításon, amelyet a nyár elmúltával elsőként néztem meg Brüsszelben.

Spilliaert-terem néven új kiállítóterem nyílt a Királyi Szépművészeti Múzeumban, melyben PAPÍR-ból/ra készített alkotásokat bemutató kiállítások váltják majd egymást. A mostani, október 19-ig látogatható első tárlat „BePaper 1918-1950” címmel a két világháború közötti belga papír-művészetet mutatja be. 

Miért izgalmas a „BePaper 1918-1950” kiállítás? 

A két világháború között folyamatos kísérletezés, megújulás volt jellemző a belgiumi művészeti színtéren... szürrealizmus, expresszionizmus, konstruktivizmus... Mindehhez hozzákapcsolódott a PAPÍR térnyerése – míg korábban csak vázlatok-skiccek alapjául szolgált, ekkorra saját jogon vált művészeti alkotások alapanyagává. A papír olcsó volt, változatosan alakítható, könnyen terjeszthető pl. plakát, újság, könyv, tapéta,  kollázs formájában, ami óriási szabadságot ad egy művésznek. A kor nem kisebb alkotói próbálták ki magukat a papírral – René Magritte, James Ensor, vagy a terem névadója, Léon Spilliaert például – ahogy a kiállításon is látható.

Kiknek ajánlom? 

A Spilliaert-terem egy üdítő színfolt a brüsszeli Királyi Szépművészeti Múzeum „Régi Mesterek/Old Masters” szárnyában, de önálló látogatást is megér. Én kamasz lányommal "ugrottam be" egy órára kifejezetten ezt a termet megnézni (mielőtt moziba ment) – a változatos színek, formák, témák, textúrák az ő képzeletét is megérintették. 

A terem névadójáról: Léon Spilliaert (1881-1946) belga festőművész volt, aki szinte kizárólag papírra dolgozott, és akinek számos műve található meg a múzeum gyűjteményében. A Spilliart-terem koncepciója, hogy az itt rendezendő időszakos kiállításokon rendszeresen fókuszba állítanak majd valamilyen alkotót/szempontot/témát a papír-művészethez kapcsolódóan, és hozzá illesztenek Spilliart-műveket a gazdag gyűjteményből. 

Ízelítőül néhány fotó:

Fürdőző nő (Baigneuse), Léon Séilliaert talán legismertebb műve 
(1910, ecsettel fekete tinta és pasztell papíron)

René Magritte könyvillusztrációja
Paul Éluard Az alvás erkölcse című verséhez (1941)
 

Nulla úr otthonában (Monsieur Zéro chez lui),
egyike Roger Van Gindertael négy képből álló sorozatának
(1925, 
újság és nyomtatópapír kollázs tollal és ecsettel
valamint fekete tintával és fehér gouache 
festékkel)

Jozef Peeters Váza-tervei
(1923, akvarell ceruzával papíron)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése